Friday, September 24, 2010

Apabila Nik Aziz Tak Bangga jadi Melayu

Melayu terkenal dengan sikap toleransi, lembut bermaruah dan patuh dalam beragama.Sejarah juga telah mengesahkan bahawa orang Melayu boleh bersatu tidak kira dalam apa jua suasana.Tidak kira suasana aman atau tegang.

Kita juga harus ingat bahawa perpaduan Melayu jugalah penyebab kegagalan Malayan Union daripada menjadi kenyataan. Malah perpaduan ini jugalah antara penyebab utama Malaysia begitu mudah diwujudkan. Apa yang penting perpaduan dan suasana aman damai hari ini adalah kerana wujudnya perpaduan Melayu..

Ada pemimpin PAS mengeluarkan kenyataan bahawa dia tidak bangga menjadi Melayu. Di manakah pendirian Nik Aziz sebagai orang Melayu yang turut menikmati faedah dari hak-hak yang dipertahankan oleh UMNO selama ini? Adakah beliau terlepas pandang segala kesenangan dan kemudahan yang dikecapi sekarang adalah kerana keistimewaan yang dimiliki oleh dia sebagai seorang Melayu?.

Secara peribadi saya merasakan bahawa Nik Aziz memberi kenyataan tersebut adalah kerana merasakan bahawa PAS berpolitik hanya kerana agama bukan kerana bangsa berbeza dengan UMNO yang mempertahankan bangsa agama dan negara yang secara jelas termaktub di dalam perlembagaan UMNO.

Oleh itu dia merasakan bahawa bangsa tidak menjadi satu kepentingan di dalam politik PAS malah tiada siapa boleh menafikan perkataan Islam didalam PAS itu sendiri telah mengelirukan orang Melayu, orang-orang Islam lain dan juga orang bukan Islam di Malaysia.

Semenjak kebelakangan ini, perpaduan Melayu yang menjadi kebanggaan kita hampir berkecai akibat daripada pertelingkahan oleh mereka yang tidak bertanggunjawap yang sengaja diwujudkan.

Perpecahan ini telah berlarutan agak panjang dan saya melihat usaha meleraikan ketegangan ini seolah-olah tidak ada titik pertemuannya.

Dimanakah hilangnya ciri keMelayuan yang kita banggakan sehinggakan sukar untuk kita berunding, bertolak ansur dalam usaha menyatukan kembali perpaduan yang telah lama kita pertahankan.

Usaha untuk menyatukan perpaduan ini bukanlah sesuatu yang mudah kerana ianya memerlukan kesungguhan politik dan kesabaran yang tinggi.

Kita juga harus membuang jauh perasaan prasangka buruk dan persefahaman adalah ciri penting yang perlu di beri perhatian.

Perpecahan Melayu akan mewujudkan banyak masalah antaranya kelemahan politik dan ekonomi. Ini akan menjadikan orang Melayu kembali dijajah seperti dahulu.

Perpecahan ini juga pasti akan menjejaskan perpaduan dikalangan orang-orang Islam kerana Melayu itu semuanya Islam.

Ini adalah satu persoalan bangsa.Setiap daripada kita harus mencari jawapan. Kita sendiri yang menentukan adakah sejarah lepas sesuai ataupun tidak diperjuangkan pada zaman sekarang.

Sejarah yang dipaparkan hanya memberi pengajaran kepada kita.Terpulang kepada kita adakah kita benar-benar mahu mempertahankan hak kita sebagai kaum pribumi yang semakin terhakis. Fikir-fikirkan!!

4 comments:

kiedentech September 24, 2010 at 11:24 AM  

tiada kelebihan antara bangsa arab dan bukan arab kecuali takwa. TQ

kiedentech September 24, 2010 at 11:25 AM  

tiada kelebihan antara bangsa arab dan bukan arab kecuali takwa. TQ

kiedentech September 24, 2010 at 11:26 AM  

tiada kelebihan antara bangsa arab dan bukan arab kecuali takwa. TQ

kiedentech September 24, 2010 at 11:28 AM  

tiada kelebihan antara bangsa arab dan bukan arab kecuali takwa. TQ

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP