Friday, June 25, 2010

Apa Itu Ajaran Wahabi

Wahabi merupaka satu fahaman / aliran yang diamalkan oleh Ulama - Ulama Haramain/Mekah yang diasaskan oleh Muhamad Abdul Wahab . Syeikh fahaman ini dikukuhkan oleh keluarga diraja Ibn Saud yang kini memerintah negara Arab Saudi sejak 1924. Dinasti Al-Saud memerintah Arab Saudi sejak 1924.Beliau melantik Menteri Penerangan Arab Saudi.

Fahaman ini disebut juga Wahhabi atai Wahabism . Istilah ini muncul berdasarkan nama bapa pengasasnya.

-Golongan Wahabi lebih suka menyebut mereka Salafi, Salafiah, Muhawidun yang bermaksud 'satu Tuhan'.

-Mereka mendakwa menurut pemikiran Ahmad ibn Hanbal( al Hanbaliah, al Hanabilah) yang merupakan salah satu mazhab dalam Ahlil Sunnah Wal Jamaah.Dalam hukum Feqah, mereka berpegang kepada tafsiran Ibn Taimiah. Fahaman Wahabi dianggap sebagai penerusan fahaman Ibn Taimiah , bahkan dalam banyak hal lebih radikal lagi dari Ibn Taimiah.

Aliran Wahabi ini sangat dominan di Arab Saudi,Kuwait,Qatar,Somilia,Algeria,Palestin,Mauritania dan kini semakin berleluasa di Malaysia.

Pengasas -Muhammad bin Abdul Wahhab (1701-1793m) lahir di kampung Ainiyah,Najd, Arab Saudi.Beliau berasal dari kabilah Bani Tamim. Buku berliau bertajuk 'Kitab alTawhid'.

Beliau adalah sufi,ulama pembaharuan dan ahli teologi agama Islam yang mengetuai gerakan salafiah. Wahabi dianggap sebagai ultra-konservatif berbanding salafi. Ia dianggap sebagai gerakan pembaharuan, bukan satu mazhab.

Beliau memperkenalkan semula undang-undang Syariah di Semenanjung Arab.Beliau sangat dipengaruhi oleh Ahmad ibn Hanbal dan Ibn Taimiah.

Beliau belajar agama dari Syeikh MUhamad Sulaiman Al-Kurdi dan kepada bapanya sendiri Syeikh Abdul Wahab dan abangnya Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahab. Setelah dewasa pergi ke Mekah untuk mengerjakan haji dan blik semula ke kampung Ainiyah , Najd Arab Saudi.

Semasa di Madinah , beliau dapati banyak amal ibadat orang Islam bertentangan dengan syariat Islam kerana mereka lebih suka beribadat dekat dengan makam Rasulullah.

Beliau pindah ke Basrah dan mengeluarkan fatwa yang ganjil-ganjil. Beliau diusir lalu pergi ke Hassa dan berguru dengan Abdullah bin Abdul Latif. Beliau diusir lagi , lalu pergi semula ke kampung Ainiyah , Najd. Mulanya Raja Osman bin Ahmad Ma'mar membantunya, tetapi setelah mendengar fatwa-fatwan ganjilnya, beliau diburu dan mahu dibunuh.

Beliau lari pula ke Duri'yah dan mendapat bantuan Raja Muhamad bin Saud di Duri'yah. Sejak itu fahaman Wahabi berkembang pesat . Beberapa delagasi dihantar menemui syarif-syarif di Mekah dan mengembang ajaran Wahabi . Ajaran mereka ditolak,malah sebahagiannya dibunuh.Sejak itu terjadi permusuhan kaum Wahabi diNajd dengan syarif-syarif Mekah. Sejak itu, Syeikh Abdul Wahab menfatwa bahawa banyak orang Mekah kafir kerana berdoa dengan bertawassul di hadapan makam Nabi. Syarif Mekah membenarkan orang yang datang jauh mengerjakan haji menzairahi makam nabi , berdosa mengadap makam nabi. Syarif - syarif Mekah terus diperangi.

Kaum Wahabi dua kali menguasai HIjaz iaitu 1803-1813 dan dari 1924-kini.

Perubahan yang mereka lakukan ialah:

-Meruntuhkan kubah/bangunan di atas kubur Siti Khadijah di Mualla, makam Saidina Hamzah di Uhud dan lain-lain sahabat di Baqi pada tahun 1803-1924

-Meruntuhkan kubah/bangunan tempat maulud Nabi diSugal=Lail di Mekah .Suqal Lail ialah tempat lahir Nabi.Semua ini maksiat dan membawa kepada syirik.

-Melarang orang ziarah makam Nabi dan berdoa di situ.

-Melarang mengadakan perayaan pada hari Maulidur Rasul dan Hari Israk Mikraj.Semua ini dianggap maksiat dan perlu dihapus.

-Melarang melagu-lagukan azan terutama menggunakan radio dan pembesar suara.

-Melarang membaca qasidah.

-Melarang melagu lagukan al Quran

-Melarang membaca Selawat Nabi, memuji muji Nabi seperti Burdah dan Berzanji.

-Melarang mengaji sifat 20 seperti yang tertulis dalam kitab Kifayatul Awam, Matan Jauharah as-Sanusi dan sebagainya. Pada Wahabi , tauhid hanya berkisar pada Tauhid Rabbubiyah dan Tauhid Uluhiyah sahaja.

1 comments:

Afiq June 26, 2010 at 2:14 AM  

Kalau tak tahu secara menyeluruh mengenai WAHABI, jangan terbitkan artikel. Dapatkan maklumat dengan lebih jelas lagi, jangan tangkap muat sahaja.

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP