Wednesday, July 29, 2009

unit trust

Menjadikan pertambahan kewangan purata tidak kurang 10% setahun dalam jangka masa 3 hingga 10 tahun, menyimpan wang melalui unit amanah adalah pilihan yang bijak. Kebaikan menyimpan melalui unit amanah penyimpan mendapat bantuan kepakaran kewangan daripada perunding perunding berlesen yang profisional dan pengendali yang arif dalam segi pelaburan dalam Negara maupun luar Negara.

Melalui unit amanah penyimpan dapat ikut serta dalam pengendalian syarikat-syarikat besar seperti Telekom Malaysia (TM), petronas, MAS, AIRASIA, Maxis dan lain-lain melalui penyertaan serendah RM100.00 yang mana jika melalui kaedah lain, adalah sukar untuk mengekses dana-dana syarikat-syarikat besar ini, kecuali bagi mereka yang bermodal besar.

Menyimpan wang melalui unit amanah dapat dilakukan bila-bila masa dan pengeluran pelaburan pun dapat dilakukan bila-bila masa.

Jika sesorang itu mempunyai kewangan mereka ada beberapa pilihan untuk menyimpan/menggunakan sumber kewangan tersebut. Samada melalui:-

Menyimpannya di bank, sama ada berbentuk simpanan biasa atau simpanan tetap.
Menjalankan perniagaan
Memembeli harta misalnya rumah atau
Menyimpan melalui unit amanah, misalnya Amanah Saham Bumiputera dsbnya.

Pertanyaan kita penggunaan kewangan yang manakah memberi pulangan yang terbaik tanpa risiko?

Simpanan Biasa (Bank)
Paling selamat,tetapi apakah pulangannya memadai? Biasanya antara 2%-2.5% setahun.

Simpan Tetap/Berjangka (Bank)
Melalui simpanan ini, pulangannya juga tidaklah tinggi dan berkisar antara 3% - 4% setahun, inipun tergantung kepada jumlah wang yang ingin di simpan.

Menjalankan Perniagaan
Apakah kita mempunyai kepakaran atau pengelaman yang cukup untuk menjalankan perniagaan. Apakah kita mempunyai pengelaman mengurus, pengalaman dalam pemasaran, dan yang paling penting, dapatkah kita meramal perniagaan kita itu mendapat sambutan dan seterusnya Berjaya?. Memulakan perniagaan contoh yang paling sederhana, membuka restoran misalnya, paling tidak kita mesti mempunyai modal permulaan sekurang-kurangnya RM50,000.00. Demikian juga perniagaan franchais, sekurang kurangnya kita mesti menyediakan modal permulaan antara RM 200,000.00 hingga RM 1.5 juta.


Membeli Harta Asset
Membeli tanah, rumah, premis perniagaan. Memang harta ini dalam masa jangka panjang dapat memberi pulangan yang cukup melangkaui kadar inflasi, tetapi melabur dalam bentuk ini sukar bagi kita melepaskannya dalam masa singkat,; dalam ertikata bentuk pelaburan ini tidak mudah cair.

Menyimpan Melalui Unit Amanah

Kita boleh bermula dengan serendah RM100.00 apakah dengan keadah berkala atau sekaligus. Melalui unit amanah pulangan kewangan kita secara perlahan tapi pasti bertambah tidak kurang 10% setahun dalam masa antara 3 hingga sepuluh tahun. Melalui keadah ini semua penggurusan kewangan kita diurus secara telus dan professional oleh pengendali kewangan CIMB. Dengan demikian minda kita terus tenang dan tahu, pada masa tertentu, wang kita terus bertambah sesuai dengan matlamat kita.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP