Thursday, October 21, 2010

Taring pemuda Umno semakin rumpang

Pergerakan Pemuda Umno gagal memainkan peranannya sebagai pembela nasib bangsa Melayu terutamanya berkaitan isu perkauman yang berlaku akhir-akhir ini.

Perwakilan Pemuda Wilayah Persekutuan, Mohd Razlan Mohd Rafli berkata, menerusi perkembangan terkini, isu-isu yang berkaitan dengan kepentingan orang Melayu yang sepatutnya dijuarai oleh Umno telahdiambil alih oleh pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu.

Jelasnya situasi berkenaan sedikit-sebanyak memberikan gambaran kepada rakyat bahawa peranan yang dimainkan Umno kini diambil alih oleh NGO bagi membela nasib orang Melayu.

"Pemuda Umno kini tiada sentuhan pembelaan terhadap orang Melayu, perkara ini merupakan sesuatu yang kita perlu akui.

"Kelemahan kita nampaknya telah dipergunakan oleh NGO-NGO tertentu, namun hakikatnya ialah kita sendiri yang mencipta ruang kekosongan itu," katanya ketika membahaskan Ucapan Dasar Ketua Pemuda Umno di sini, Rabu.

Selain itu beliau berkata, kenyataan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin agar Pemuda tidak cepat melatah dalam menangani isu-isuperkauman agar tidak menyentuh sensitiviti kaum di negara ini perlu dikaji semula.

Menurutnya, tekanan mengenai isu-isu perkauman tetap perlu dilakukan oleh Umno sebagai menyatakan pendirian parti berkenaan.

"Sebenarnya dalam BN (Barisan Nasional) kita ada kaedah untuk selesaikan isu perkauman.

"Pada masa yang sama kita perlu lakukan tekanan, kita kena nyatakan pendirian kita sebagai langkah pembelaan (kepada Melayu)," katanya.

Sebagai contoh tegasnya dalam isu Wee Meng Chee atau dikenali sebagai 'Namewee', seorang pemuda dari Muar, Johor sepertimana yang disiarkan dalam laman web YouTube, membuat klip video berbaur perkauman denganmerujuk kepada kes seorang guru yang dikatakan membuat kenyataan berbaur perkauman, antara lain mencerca guru berkenaan serta menyebut Kementerian Pelajaran Malaysia sebagai kurang ajar.

Selain itu, Namewee dalam klip video di laman web Youtube, berulang kali menunjuk isyarat lucah serta baris perkataan tidak senonoh.

Sebelum ini, Namewee pernah mencetuskan kemarahan rakyat dengan menghina lagu kebangsaan dan mempersendakan kerajaan menerusi sebuah klip video pada 2007.

Mohd Razlan berkata, sehingga kini Namewee masih tidak dikenakan apa-apa tindakan walaupun tidak serik melakukan kesalahan menghina negara.

"Berbanding kes guru yang didakwa menghina dan mencetuskan isu perkauman...mereka kini telah dikenakan tindakan.

"Sebab itu saya katakan bahawa kita kena imbangi dengan apa yang dilakukan oleh NGO, kita kena tunjukkan bahawa Umno sentiasa kehadapan dalam membela nasib Melayu," katanya.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP