Sunday, October 17, 2010

Anwar masuk ke PWTC setelah lebih sedekad

Wajah Serius Anwar ketika di PWTC
Anwar baru-baru ini telah hadir ke majlis Jamuan Makan Malam sempena Sambutan 50 Tahun Parlimen Malaysia di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, malam Jumaat.

Anwar melangkah masuk ke PWTC dengan keadaan terharu dan hiba, ini jelas dapat dilihat pada raut wajahnya antara sedih dan pilu, sayu dan malu.

Majlis yang bermula kira-kira pukul 8.30 malam itu turut dimeriahkan dengan persembahan kebudayaan oleh Badan Kesenian Tentera Darat.

Sementara itu, Pandikar Amin dalam ucapan alu-aluannya berkata kehadiran ramai mantan anggota Parlimen dari pihak kerajaan dan juga pembangkang membawa makna besar kerana mereka merupakan tokoh yang telah menyumbang kepada kejayaan kelangsungan sistem demokrasi berparlimen di negara ini.

"Institusi Parlimen Malaysia mencapai usia 50 tahun pada September tahun lepas. Kita berbangga dengan khidmat cemerlang yang telah dimainkan oleh pemimpin-pemimpin negara dan wakil-wakil rakyat yang terdahulu dan pastinya sejarah merakam dan mengabdikan jasa bakti mereka.


"Tetapi pada hemat saya, tidak kurang pentingnya atau lebih penting lagi adalah peranan wakil rakyat yang akan diteruskan oleh ahli-ahli yang berhormat yang berkhidmat pada masa ini," katanya.


"Marilah kita bertekad untuk terus mempertahankan institusi parlimen kita ini dengan cara yang telah terbukti kejayaannya agar ia terus memberi kesejahteraan kepada rakyat negara kita," katanya.

Pandikar Amin berkata sistem demokrasi berparlimen dan raja berpelembagaan yang didukung selama lima dekad ini harus dikekalkan kerana telah memberikan kesejahteraan dan keamanan kepada seluruh rakyat.

Beliau juga menyeru wakil rakyat agar memastikan perbezaan pandangan mereka mengenai isu tertentu diguna untuk menyuburkan demokrasi selain melaksanakantanggungjawab mereka dengan beretika.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP