Friday, July 9, 2010

Anwar Buat Gimik Politik Lagi

Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim kekal sebagai pengerusi Pakatan Rakyat Selangor walaupun beliau telah melepaskan jawatan ketua PKR negeri, kata ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bercakap kepada pemberita di satu majlis di Shah Alam malam ini, ketua pembangkang itu berkata ia tidak seberat jawatan rasmi parti dan Khalid akan memperkukuh hubungan antara PKR, DAP dan PAS di Selangor.

Majlis itu anjuran kerajaan negeri bagi mengiktiraf anugerah kepimpinan kepada Khalid oleh University Queensland. Turut hadir ialah naib presiden PKR, Azmin Ali yang mengambil alih jawatanketua PKR Selangor dari Khalid.

Namun ada pihak yang menganggapnya sebagai satu majlis "perpisahan" untuk Khalid, yang terpaksa melepaskan jawatan berkenaan kepada Azmin, yang dilihat sebagai satu langkah kompromi untuk memperbaiki hubungan antara mereka berdua.

Keretakan itu menjadi begitu jelas apabila pentadbiran Khalid dikritik hebat dalam kongres nasional parti itu di Kota Bharu Mei lalu.

Salah satu kritik terkuat adalah mengenai birokrasi di negeri itu, yang didakwa oleh sesetengahnya, telah menghalang pembangunan di Selangor.

Menyentuh mengenainya hari ini, Anwar mendesak Khalid menumpukan kepada langkah mempercepatkan proses pembangunan negeri itu memandangkan beliau kini tidak lagi dibebani dengan tugas-tugas parti.

"Perang dengan Umno umpama satu 'perang dingin' yang hanya boleh dimenangi dengan bantuan rakyat... Saya telah meminta Khalid untuk memahaminya dan memberikan perhatian untuk mempercepatkan program pembangunan," katanya.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP