Tuesday, July 20, 2010

Keikhlasan Sahaja Membezakan antara Kepimpinan Biasa dan kepimpinan Transformasi

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata keikhlasan adalah ciri paling utama dalam membezakan antara kepimpinan biasa dan kepimpinan transformasi.

"Jika saya diminta menggambarkan falsafah teras dalam menggariskan pendekatan saya secara menyeluruh kepada kepimpinan, maka ianya adalah keikhlasan," katanya dalam ucapan selepas menerima Anugerah Felow Kehormat Institut Pengurusan Malaysia (MIM) di sini Isnin malam.

Najib berkata tahap keikhlasan akan mempengaruhi keberkesanan mana-mana kepimpinan.

"Tanpa keikhlasan anda tidak boleh mampu untuk membangkitkan semangat orang untuk menjangkau batasan bagi merealisasi potensi maksimum dalam diri seseorang itu," katanya.

Najib berkata beliau percaya kepimpinan berdasarkan prestasi dan kepimpinan transformasi merupakan mercu dalam semua bentuk kepimpinan.

"Saya percaya kepimpinan yang lebih bermakna adalah berdasarkan prestasi...anda mempunyai kepimpinan dan berkarisma," katanya.

Najib berkata ketika beliau menceburi arena politik, beliau diajar bahawa seni mengurus proses politik adalah lebih rumit seperti memperlihatkan sikap politik itu sendiri dalam rupa dan bentuk berterusan dan setiap bentuk itu hanya kekal seketika sahaja.

"Kini, dalam pandangan saya, pembahagian ketara antara politik dan pengurusan bukan lagi menjadi kemungkian. Sikap politik diketepikan, tujuan politik seperti pengurusan, juga untuk melaksanankan.

"Ini adalah realiti politik hari ini...bukan sahaja di Malaysia tetapi dalam setiap demokrasi yang mementingkan rakyat, pendekatan ini semakin menjadi kebenaran hakiki.

"Oleh itu, slogan 1Malaysia adalah Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan kini," katanya.

Anugerah kehormat itu diberikan kepada individu terpuji atas sumbangan dan perkhidmatan mereka dalam bidang pengurusan.

Najib menjadi penerima individu ke-15 anugerah itu dalam sejarah 44 tahun penubuhan institusi itu.

Antara penerima anugerah itu sebelum ini ialah lima perdana menteri, dua timbalan perdana menteri, gabenor bank, profesor diraja dan penasihat ekonomi kepada tiga bekas perdana menteri.

Pada majlis itu, Najib turut melancarkan Pusat Kepimpinan Transformasi dan Pengurusan Bakat MIM.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP