Thursday, July 14, 2011

Bersih itu alat Pembangkang tawan kepimpinan negara

Tidak ada sesiapa yang boleh menafikan, bahawa sejak berakhirnya Himpunan Bersih yang gagal, Pembangkang masih menjadikan Himpunan itu sebagai maskot setiap tindakan mereka.

Pas Selangor misalnya, mahu meneruskan agenda Bersih untuk memelihara memontem sehingga pilihanraya. Selain itu, Pas juga berkempen agar warna kuning sebagai tema sambutan Hariraya tahun ini.

Selain itu, Lim Kit Siang akan menggunakan pakaian serba kuning pada setiap Sabtu, sehinggalah PRU-13 akan datang.

Ambiga sebenarnya hanya digunakan untuk mencapai matalamat pembangkang merampas kuasa melalui tindakan demonstrasi; malangnya usaha mereka itu telah digagalkan oleh pihak keselamatan.

Apapun yang diperkataan oleh Ambiga selepas kegagalan mereka, bahawa himpunan itu tiada niat menumbangkan kerajaan yang dipilih rakyat, sebaliknya hanya menuntut 8 tuntutan yang mereka seneraikan, antaranya menggunakan dakwat kekal, masa kempen sekurang-kurangnya 21 hari, pembersihan daftar pemilih, memaksa media aliran perdana memberi ruang kepada pembangkang dan menghapuskan politik kotor.

Sebenarnya niat asal Bersih, agar berlaku Tahrir Square seperti di Mesir, namun niat itu terbantut disebaban kecekapan anggota keselematan.

Negara ini, mempunyai 27 juta rakyat, lebih 10 juta layak menggundi; sedangkan yang berhimpun di ibu negara pada hari itu, katakanlah 100,000, jumlah ini kurang 10% daripada jumlah pemilih. Signifikan kah desakan itu? sedangan 90% rakyat berpandangan sebaliknya.

Tindakan pihak keselematan membendung himpunan itu perlu diberi pengharagaan, walaupun ada kejadian kekerasan. kekerasan berlaku, kerana anggota keselamatan adalah manusia biasa yang punya emosi dan perasaan. Tiada manusia yang siuman melakukan kekerasan pada sesama manusia, melainkan seseorang itu kehilangan pertimbangan kerana provokasi yang luarbiasa.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP