Monday, April 26, 2010

Keputusan Hulu Selangor: Iktibar Kepada Pemimpin BN.. Cina Masih Sokong DAP

Pengerusi BN Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan kemenangan parti itu dalam pilihan raya kecil parlimen Hulu Selangor hari ini sebagai satu "perubahan besar."

Katanya, ini disebabkan pemilihan kali ini berlangsung di sebuah negeri yang dikuasai pembangkang.

Kejayaan itu juga, tambahnya, bermakna pengundi telah menolak cara politik pembangkang dengan "menabur fitnah dan pembohongan."

Bercakap kepada pemberita selepas keputusan rasmi Hulu Selangor diumumkan malam ini, perdana menteri berkata, pencapaian BN juga tidak seharusnya dibandingkan dengan keputusan Mac 2008.

"Jangan bandingkan keputusan 2008, tapi dengan waktu penaman calon, dan bila penghabisan pembuangan undi, saya percaya ada perubahan. Belum sepenuhnya tapi ada perubahan.

"Dengan kemenangan ini bererti kita akan bekerja bersungguh-sunguh untuk memenuhi amanah rakyat," katanya di pusat penjumlahan undi di dewan serbaguna Hulu Selangor.

Menurutnya lagi, kemenangan P Kamalanathan membawa erti yang besar kepada BN.

"...kerana kalau kita lihat keputusan 2008, dan keputusan pada kali ini bererti sudah ada peralihan sokongan kepada BN.

"BN menghampiri 2,000 undi dan ini merupakan satu 'shift' yang sangat besar ertinya sebab kita bertanding di sebuah negeri yang dikuasai pembangkang. Kalau dulu Selangor dikuasai BN," tambahnya.

Kamalanathan mendapat 24,997 undi, manakala calon PKR Datuk Zaid Ibrahim memperolehi 23,272 undi. Kamalanathan menang dengan majoriti 1,725 undi.

Perdana menteri berkata, BN akan membuat satu senarai induk bagi kesemua janji yang dibuat oleh pemimpin BN, termasuk Kamalanathan sendiri.

"Saya percaya kalau kita dapat penuhi semua janji kita, dan dapat selesaikan semua masalah rakyat, dalam pilihan raya akan datang , majoriti kita akan bertambah," tegasnya.

Ditanya mengenai faktor sokongan masyarakat Cina yang tidak memihak kepada BN kali ini, beliau berkata, ia perlu kajian secara mendalam.

"Kita akan buat analisis. Kita tak mahu buat kesimpulan cepat, kena kaji mendalam," katanya.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP