Thursday, April 1, 2010

Saya Melayu Juga Rakyat Malaysia: Muhyiddin

Konsep 1Malaysia bukan menghilangkan kesukuan. Cina adalah cina. Melayu adalah melayu. India adalah india. Iranun adalah iranun.Iban adalah iban. Bajau adalah baju. Dusun adalah dusun demikian juga Kadazan adalah kadazan dan seterus dan seterusnya.

Pembangkang cuba memutar belitkan bahawa konsep 1Malaysia adalah mecinakan india, memelayukan iban, mengindiakan melayu.Konsep 1Malaysia adalah kesamarataan dalam mempertahankan kemeredakaan negara, kesamarataan dalam merebut peluang, kesamarataan dalam dunia pendidikan.

Konsep 1Malaysia tidak sama sekali menghapus kesukuan, agama, adat istiadat dan budaya. melalui 1Malaysia, kebudayaan semua kaum dipertahankan sebagai warna warni rakyat majemuk, di mana selama 50 tahun menjadi ciri khas negara ini.

Usaha pembangkang terutama Lim kit Siang mencabar Timbalan Perdana Menteri untuk mengatakan bahawa mana diutamakan untuk menunjukkan keterangan pribadinya, sudah tentu Muhiyiddin akan mengatakan bahawa dia adalah keturunan melayu dan kemudian warganegara Malaysia. Apa kah lim Kit Siang boleh mengaku bahawa dia keturunan melayu? sudah tentu tidak bukan.

Cabaran Lim Kit Siang adalah bersifat provikasi dan menghina Muhiyiddin, kerana memperlekeh kaum Muhyiddin.

Malaysia adalah negara berbilang kaum. Tidak mungkin kaum-kaum negara ini berasimilasi antara satu sama lain, kerana latar belakang budaya yang berbeza. Yang menyatukan negara ini, adalah pengiktirafan kepada semua kaum serta budayanya. Setiap kaum bebas mengamalkan budaya serta bahasanya, itu lah tunjang utama negara ini.

Sejak meredeka pada tahun 1957, asas utama negara ini adalah tolak ansur antara kaum. Saling hormati menghormati antara kaum, dan dalam perlembagaan, telah tertulis melalui artikel 153, bahawa kaum melayu dan bumiputra adalah penduduk asal negara ini. Dalam artikel itu juga telah diperjelas bahawa semua kaum selain kaum melayu dan bumiputra perlu memahami bahawa negara ini adalah tanah melayu.

Sekirannya apa yang tertuang dalam artikel 153 perlembagaan itu dihayati, maka keharmonian negara tidak akan tergugat. Sayang selama 50 tahun keharmonian negara begitu padu, namun kerana dendam seorang Melayu yang bernama Anwar ibrahim, kerana gagal menjadi Perdana menteri, semua keharmonian itu terjejas. Jika dahulu, tiada manusia di Malaysia yang mempersoalkan hal melayu dan kaum buniputra, namun kini, pendirian Timbalan Perdana Menteripun dipersoal, apa tah lagi rakyat biasa.

Sekiranya pihak kerajaan yang memerintah sekarang, tidak dapat mempertahankan status kaum melayu dan bumiputra, kemungkin status Melayu, akan hilang sepertimana hilangnya Hang Tuah di Bumi Melaka.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP