Monday, May 3, 2010

Disebalik Kebencian Mendalam Terhadap NIK Aziz: Ada yang Sanggup Digantung

Seorang pemuda sanggup digantung jika berjaya membunuh Nik Aziz. Demikian pengakuan pemuda itu melalui laman sosial FB minggu lalu.

Persoalan sekarang, kenapa perkara ini boleh berlaku? Jawapannya ada pada Nik Aziz Sendiri. Kenyataan-kenyataan Nik Aziz terutama mengenai memutar belitkan agama islam demi Pas dan gabungan 3 parti DAP-PKR dan Pas, mengundang amarah berbagai pihak. Akibat amarah yang memuncak, maka perbuatan "mengancam bunuh" sepertimana dilakukan pemuda berumur 20 tahun itu boleh berlaku.

Nik Aziz sudah hilang pertimbangan. Nik Aziz benar-benar memperwatakkan Jebat. Namun menghidupkan semula watak Jebat tidak kena pada tempat, masa, kondisi dan keadaan. Jebat membenontak kerana angkara raja yang zalim. Namun, Nik Aziz menyanggah titah Sultan, bukan kerana sultan zalim, namun demi kepentingan politik.

Bagi kami yang tidak menadalami bahasa arab, apapun yang diucapkan dalam bahasa arab, kemudian diterjemahkan dalam bahasa melayu dan terjemahan itu sudah tentu bersetuju dengan hala tuju Nik Aziz, maka di situ lah kekeliruan berlaku.

Terus terang, setelah Nik Aziz menterjenmah beberapa ayat dalam surah Al-Fatihah, dan mengatakan erti potongan-potongan ayat itu adalah politik, hanya kali ini saya ketahui itu semua. Azan.. untuk menyeruh umat islam mengenai waktu masuk solat, itu lah pengertian yang saya fahami selama ini, namun laungan azan itu, saya tidak mengetahuinya adalah satu kaedah politik.

Politics itu sendiri bererti "is a process by which groups of people make colletive decisions" mungkin ini lah yang dimaksudkan oleh Nik Aziz. Memang adalah kewajiban bagi umat islam, apabila mendengar suara azan, maka adalah kewajiban untuk umat islam menunaikan solat.

Namun, apabila Nik Aziz mengaitkan bahawa larangan menggunakan masjid untuk tujuan politik oleh parti-parti adalah wariasan penjajah, merupakan sanggahan yang luar biasa kepada Sultan Selangor, kerana Sultan itu lah yang mengeluarkan titah itu.

Mengulas sanggahan Nik Aziz itu, Sultan Selangor bertitah, jika tidak setuju dengan larangan itu, maka "jangan datang ke Selangor"

Mungkin akibat daripada tingkah laku Nik Aziz ini, mengakibat anak muda berumur 2o tahun daripada Pulau Pinang itu melampiaskan amarahnya melalui Facebook.

Pihak polis yang telah menangkap remaja itu, ekoran laporan ketua pemuda Pas pusat, perlu melihat urutan kejadian ini, sebelum mengambil apa-apa tindakan terhadap pemuda itu.

Ancaman membunuh memang merupakan kesalahan di bawah seksyen 507 akta jenayah, namun rentetan kepada masalah itu perlu diambilkira.

Di khabarkan pemuda berusia 20 tahun itu telahpun ditangkap dan akan di hantar ke Balai Polis Dang Wangi untuk siasatan lanjut.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP