Monday, February 8, 2010

Antara Keretakan Pakatan Pulau Pinang Dan Taktik Tangguh SodomyII

Hari ini sebaik sahaja prosiding Sodomy II bermula peguam utama Anwar Ibrahim memohon agar supaya YA Mohammad Zaibidin Diah "diqualified" dirinya daripada mendengar sodomy II. Karpal Singh membuat permohonan tersebut pada jam 9 melalui criminal registry mahkamah tinggi di kompleks jalan Duta.

Melalui prosiding 3 hari sehingga jumaat lepas, nampaknya penguambela Anwar sukar mendapatkan alibi yang boleh mengenepikan fakta yang dikemukakan oleh Saiful Azlan Buhkari, mangsa yang menuntut keadilan kerana mendakwa diliwat oleh Anwar Ibrahim pada 26.6.2008 di Kondominium Bukti Damansara, Jalan Setiakasih, Kuala Lumpur.

Untuk rekod kes Sodomy II telahpun berjaya ditangguhkan oleh Anwar sebanyak 20 kali sebelum ini. Jika permohonan pihak Anwar hari ini dibenarkan, maka proses penggantian hakim akan memerlukan masa.

Sungguh pelik, Anwar beria-ia sangat agar sodomy II dibicara dengan segera, jika pihak pendakwaan mempunyai bukti kukuh, namun di pihak lain Anwar mahu sodomyII di tangguh-tanguh.

Apa muslihat Anwar? Adakah Anwar merasakan bahawa kali ini dia tidak akan terlepas? atas sebab itu lebih baik melengah-lengahkan kes ini hingga suatu masa kelak yang dikira menguntungkan dirinya?

Para pakar perundangan terutama kehakiman jangan lah terperangkap dengan taktik muslihat ini, kerana semuanya ini merugikan sistem perundangan itu sendiri.

Sementara itu pertelingkahan antara pemimpin DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) di Pulau Pinang menunjukkan keretakan serius berlaku dalam parti pakatan DAP-PKR-PAS.

Isu penindasan kaum melayu dibangkitkan sehingga menjemput NGO seperti PERKASA PRIBUMI untuk menyerahkan memorendum kepada Lim Guan Eng kerana Ngo merasakan bahawa kerajaan Pakatan telah melampau khususnya kepada kaum melayu.

Selain Perkasa, pemimpin sesama dalam Pakatan juga terutama Mohd Zaharin Hassim mempertikaikan kepimpin Lim Guan Eng sehingga mengatakan bahawa KM Pulau Pinang itu bersifat komunis, diktator dan chauvinis.

Sementara itu pengerusi perhubungan Umno Negeri Zaid Hamidi dipetik sebagai berkata, keretakkan tersebut memang diduga kerana terlalu sukar mengwujudkan persefahaman antara 3 parti yang berbeza ideologi tersebut.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP