Monday, February 15, 2010

Pendirian 50 Ahli Parlimen Australia: Lagi Pemimpin Negara Beri Reaksi

Wisma Putra telah diarah memberi penjelasan berhubung perbicaraan kes liwat melibatkan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada 50 orang Ahli Parlimen Australia.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, langkah itu perlu kerana beliau percaya kesemua Ahli Parlimen Australia terbabit tidak tahu mengenai kedudukan sebenar kes tersebut.

"Pihak Wisma Putra telah diminta untuk menghubungi kesemua Ahli Parlimen Australia berkenaan bagi tujuan menjelaskan kedudukan sebenar kes tuduhan liwat melibatkan Anwar.

"Saya sebenarnya percaya yang kesemua Ahli Parlimen berkenaan tidak tahu mengenai kedudukan sebenar kes ini," katanya kepada pemberita selepas menghadiri rumah terbuka Tahun Baru Cina Parti Gerakan di Menara PGRM di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai langkah kerajaan berhubung tindakan 50 penggubal undang-undang Australia baru-baru ini yang menggesa kerajaan Malaysia menggugurkan kes liwat terhadap Anwar dengan alasan ia akan mencemarkan imej negara.

Dalam laporan agensi berita asing kelmarin, Pengerusi Jawatankuasa Kecil bagi Hal Ehwal Luar Parlimen Australia, Michael Danby berkata, pendakwaan liwat kali kedua ke atas Anwar merupakan sesuatu yang memalukan sistem demokrasi di Malaysia dan merasakan mereka perlu menyokong pemimpin pembangkang itu.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman ketika memberi reaksi berhubung kenyataan itu sebelum ini menganggap pendirian beberapa Ahli Parlimen Australia itu bukan sesuatu yang mengejutkan kerana ia pernah berlaku dalam perbicaraan kes Anwar sebelum ini.

Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BN-BBC), Datuk Bung Moktar Radin semalam menyifatkan tindakan ahli-ahli Parlimen Australia itu sebagai perbuatan bodoh dan keterlaluan.

Presiden Pergerakan Keadilan Sedunia (Just World Movement), Dr. Chandra Muzaffar pula menganggap gesaan mereka agar kerajaan Malaysia menggugurkan pertuduhan liwat ke atas Anwar memperlihatkan mereka tidak memahami sistem demokrasi berparlimen di negara ini.

1 comments:

YANG GAMBI February 15, 2010 at 1:29 PM  

Bro, nampak sangat si Nuar ini terlalu gentar menghadapi ke sodom siri 2 ni........ dia tahu segala bukti telah ada yang mana dia tidak boleh berbelit lagi termasuk Karpal Singh..... sebab itu dia mintak tolong dengan ahli-ahli politik luar pulak......

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP