Tuesday, December 1, 2009

23 November: Black Tragedy Untuk Sabah Dan Maguindano

SEMENTARA masih ada dua penumpang tongkang karam di perairan Banggi, Kudat Sabah belum dijumpai ekoran tragedi tongkang terbalik dan tenggelam pada 23 November lalu, kita juga dikejutkan dengan pembunuhan beramai-ramai di Maguindanao yang melibatkan 27 wartawan jatuh pada hari yang bersamaan.

Melihat dua kejadian ini mengingatkan kita begitu mudahnya nyawa melayang jika mahapencipta menginginkannya.

Peristiwa tongkang karam di perairan Pulau Bangi Kudat mengorbankan 13 nyawa, sementara 13 yang lainnya berjaya diselamatkan. Manakala peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Manguindanao melibatkan 57 nyawa. Walaupun peristiwa ini berbeza dari segi kesnya, namun tarinkh 23 November 4 hari sebelum Hariraya Korban, kita telah menyaksikan 70 nyawa manusia hilang dalam sekelip mata.

Bagi kita yang masih hidup,kita seharusnya mendapat iktibar daripada 2 peristiwa yang berbeza ini.

Peristiwa Pulau Banggi meningatkan kita betapa kurang pekanya kita terhadap keselamatan diri kita sendiri. Kurangnya perhatian yang serius mengenai keselamatan mengakibatkan kemalangan fatal yang sepatutnya boleh dielakkan jika kita sedikit berhati-hati.

Dengan adanya persitiwa Banggi ini diharapkan agar kerajaan dapat membuka mata, bahawa sistem pengangkutan yang menghubungkan antara tanah besar Sabah dan pulau-pulau di sekelilingnya sangat rentan kepada peristiwa sebegini. Pulau Banggi yang sewaktu masa dahulu adalah Pulau terbesar Sabah yang sedang nyenyak tidur tiba-tiba terbangun kerana projek meganya Banggi Agropolitan.

Selain peristiwa tersebut, maklumat mengenai Banggi sangatlah terhad, kecuali jika kita menelusuri Datuk Datu Amir Kahar Tun Mustapaha yang pernah menjadi wakil rakyat Banggi untuk beberapa penggal sehinggalah ke tahun 2008, dimana anak sulung Tun Mustapaha ini tidak dipilih bertanding lagi.

Peristiwa Manguindao ini kita menyaksikan bagaimana dua buah keluarga yang bersengketa kerana jawatan sanggup menghapuskan seteru politiknya. Melalui peristiwa ini kita seharusnya bersyukur kerana negara kita belum sampai ke tahap demikian.

Persengeketaan di negara kita masih terhad kepada permusuhan politik melalui berita, gossip dan maklumat. Manakala secara pribadi walaupun berlainan kem masih dapat duduk bersama sepertimana DS Najib minum teh bersama ketua pembangkang DS Anwar Ibrahim di legar parlimen baru-baru ini.

Kita di Malaysia masih sangat beruntung kerana persengketaan hanya berasaskan kepada kata-kata umpamanya doa laknat yang dicanangkan oleh TG Nik Aziz melalui khutbahnya baru-baru ini, bahawa Tok Guru Pas itu akan mendoakan agar para pemimpin Umno termasuk DS Najib ditimpah bala kerana hanya isu wang eshan minyak tidak ditukar kepada royalti minyak.

Berasaskan kepada DUA peristiwa ini, kerajaan perlu mengambil iktibar dan langkah-langkah yang wajar agar tidak belaku di negara ini lagi.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP