Sunday, December 13, 2009

menyifatkan bahawa konsep Ketuanan Melayu

Konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak tidak mendukung ketuanan Melayu, yang bersifat feudal dan tidak selari dengan usaha menyatupadukan semua kaum sebagai rakyat Malaysia.

Itulah mesej jelas dari Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz kepada golongan ekstremis yang terus menerus memainkan isu ketuanan Melayu untuk kepentingan politik dan diri mereka sendiri.

Beliau menyatakan demikian ketika diminta oleh Malaysiakini mengulas trend semasa di mana terdapat pertubuhan dan kumpulan yang memainkan isu ketuanan Melayu, sehingga menimbulkan rasa tidak senang, ketegangan dan kebimbangan di kalangan kaum lain.

Perdebatan mengenai isu tersebut menjadi semakin panas ekoran kenyataan ahli parlimen DAP Ipoh Barat, M Kulasegaran baru-baru ini bahawa ketuanan Melayu bercanggah dengan usaha untuk menyatu padukan pelbagai kaum di bawah konsep 1Malaysia itu.

Ekoran itu, ada pihak yang membuat laporan polis terhadap Kulasegaran kerana didakwa mempersoalkan hak-hak istimewa orang Melayu, dan malah ada yang menggesa supaya kerajaan membatalkan kerakyataannya.

Mengulas mengenai perkara itu, Nazri berkata, ia adalah hak peribadi mereka untuk membuat laporan polis tetapi ia boleh menghalang usaha menjayakan konsep 1Malaysia.

Sementara itu dalam perlembangan lain Naib Presiden DAP, Tunku Abdul Aziz Ibrahim menyifatkan bahawa konsep Ketuanan Melayu dan kontrak sosial adalah merupakan satu helah politik parti pemerintah untuk kekal berkuasa.

Manakalah Datuk Salleh Said Keruak Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah, menyifatkan bahawa ketuan itu memang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa, kerana melayu dan bumiputra atau pribumi itu memang "tuan" di negara ini.

"Tuan" menurut Salleh adalah "penduduk asal atau asli negara ini" semasa merasmikan pelancaran Perkasa Pribumi Malaysia Cawangan Sabah malam tadi di sebuah hotel terkemuka di Kota Kinabalu.

Menurut istilah klasik Melayu, perkataan 'ketuanan' membawa maksud tuan ke atas hamba tawanan, yang menurutnya, satu konsep pra-feudal yang tidak sama waktunya dengan 1957, 1963 dan hari ini.

Asal usul Ketuanan Melayu

Istilah 'Ketuanan Melayu' bermula dengan ucapan Tan Sri Abdullah Ahmad pada 1989 yang berkata orang Melayu mesti dominan dalam kepimpinan politik.Istilah ketuanan ditimbulkan sewaktu Umno berdepan dengan krisis kepimpinannya di mana Tengku Razaleigh Hamzah mencabar kepimpinan Dr Mahathir ketika itu.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP