Wednesday, December 16, 2009

Siapa Yang Tidak Marah?

SIAPA yang tidak marah kalau tanah kediaman berkurun lamanya apabila tersedar telah menjadi milik orang lain. Orang lain itu, bukan orang sekampung, akan tetapi orang pemilik syarikat besar dan secara kebetulan pula orang non jauh.

Siapa yang tidak marah kalau telah biasa membeli beras pada harga 1.80 sekilogram dan pada hari berikutnya beras yang sama telah naik harga menjadi 5.50 sekilogram.

Siapa yang tidak marah kalau telah biasa membeli gula pada harga 1.40 sekilogram dan pada hari berikutnya terpaksa membayar 1.75 sekilogram dan terhad kepada 2kilogram seorang.

Siapa tidak marah kalau penggunaan litirk tanpa tambahan pegunaan secara tiba bertambah daripada 39 ringgit kepada 65 ringgit.

Siapa tidak marah kalau harga ayam biasa pada 5.80 sekilogram terpaksa membayar 8.50 sekilogram.

Siapa tidak marah, kalau minta kerja dikatakan tiada kerja, tetapi pada lawatan berikutnya ada tambahan jumlah orang, setelah dirisik, orang baru itu ada kaitan dengan boss, ada persaudaran bau-bau bacang dengan wakil rakyat tertentu.

Siapa tidak marah, kalau anak dapat 5A UPSR memohon sekolah berasrama penuh yang dikira "elite" tidak dipertimbangkan, tetapi ada juga anak yang dapat 4A dipertimbangkan kerana ada kabel tertentu.

Siapa tidak marah kalau semasa ingin menjadi wakil rakyat, sipulan itu sanggup mereda sawah, mereda bendang untuk minta sokongan, tetapi setelah menang, apa kan berjumpa panggilan telephonpun tidak berjawab.

Siapa tidak marah,kalau sedikit masa lalu, wang 50 ringgit cukup untuk makan di restoran India untuk 4 orang, sekarang ini tidak cukup lagi. Biaya hidup terus melabung tinggi, seolah-olah kerajaan tidak lagi mampu berbuat apa-apa.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP