Monday, November 30, 2009

Bibit-Bibit 13 Mei Masih Ada??


TELAH lebih 40 tahun tragedi berdarah 13 Mei. Ianya tidak begitu berbekas di hati kebanyakan daripada kita, terutamanya yang muda. Hal ini kerana kita beranggapan bahawa negara kita aman, tenang, bahagia, dan sangka bahawa keadaan akan terus begini untuk selama-lamanya.

Sebenarnya, kita masih berpotensi untuk menghadapi situasi seperti 40 tahun lalu, jika tidak berhati-hati. Hal ini kerana, situasi di negara kita sangatlah hampir dengan keadaan 40 tahun lalu, antaranya:- Ada sesetengah pihak yang cuba memainkan api perkauman, menimbulkan kebencian kepada kaum.

Mereka yang saya gelar “petualang” ini selalunya ahli-ahli politik, terutamanya yang banyak berselindung di sebalik persatuan-persatuan yang punya unsur perkauman.

Untuk mengenali golongan ini, mereka suka membuat laporan polis, hatta apabila seorang bukan Islam membaca ayat Al-Quran, di mana perkara ini sebenarnya baik untuk perkembangan Islam di Malaysia.

Parti pembangkang Malaysia menguasai banyak kerusi, menafikan majoriti 2/3 kerajaan, dan menguasai banyak negeri-negeri penting. Sedangkan jika menang majoriti mudah, di negara lain sudah dianggap bagus, apatah lagi apabila kemenangan sedikit sahaja lagi menghampiri majoriti 2/3 di Parlimen.

Jadi, mereka berasa tidak selesa, dan melakukan banyak cara untuk membuat rampasan kuasa, sehingga mempergunakan pasukan keselamatan yang berkhidmat untuk menyara keluarga semata-mata.

Unsur-unsur kekerasan telah mula digunakan semenjak pertukaran kepimpinan negara, di mana lebih ramai orang ditangkap atas pelbagai akta terutamanya ISA, walaupun pembebasan sesetengah orang digembar-gemburkan.

Lihat juga, kisah 7 Mei di DUN Perak, di mana kekerasan digunakan sewenang-wenangnya oleh pihak berkepentingan. Oleh kerana itu, jika kita berasa geram atau kecewa dengan keadaan-keadaan sekarang, kita perlulah bertenang dan memikirkan cara yang lebih berkesan untuk menimbulkan kesedaran kepada orang-orang yang belum sedar dari lamunan, dan menyahkan negara ini daripada kelompok manusia yang cinta akan permusuhan dan perkauman.

Lihatlah sahaja cerita DUN Perak, ketika itu Pakatan Rakyat boleh membawa seramai boleh rakyat untuk berdemonstrasi di Ipoh. Terlalu ramai orang yang benci akan rampasan kuasa yang dilaksanakan secara haram di sana.

Namun, apa yang telah dibuat hanyalah kempen 1BlackMalaysia. Saya lihat kempen tersebut sangatlah berkesan, sehingga polis tidak segan silu menahan sesiapa yang datang ke balai polis dengan berpakaian serba hitam pada hari tersebut.

Ternyata pihak Pakatan Rakyat sangatlah bijak dalam menyampaikan mesej kepada rakyat bahawa merekalah yang berkuasa menentukan hala tuju negara, bukan Polis, Badan Kehakiman, Tentera, mahupun para politikus yang rasis yang tidak boleh diharapkan itu.

Lebih ketara lagi, saya juga dapat melihat cara Anwar Ibrahim yang lebih berhemah sekarang, berbanding tahun lalu di mana pelan pengambilalihan kuasa beliau gagal dengan teruknya.

Mungkin ini peranan wanita yang ketara, iaitu isteri beliau, Wan Azizah dalam menangani emosi dan keghairahan Anwar Ibrahim untuk menamatkan dominasi BN di negara ini.

Apa yang saya dapat lihat, nasihat-nasihat daripada Wan Azizah sangat baik, dan berjaya memastikan PKR, parti utama dalam Pakatan Rakyat kekal relevan dan tidak lari daripada hala tujunya.

Lebih maklumat mengenai Wan Azizah dan peranan beliau menstabilkan semula PKR, rujuk semula tulisan Ibu hebat yang pernah ku lihat, tulisan sempena Hari Ibu lalu. Menyedari yang beliau akan menghadapi prosiding mahkamah seterusnya berkenaan kes liwat, Anwar telah menyediakan pemimpin-pemimpin pelapis dalam membantu Pakatan Rakyat dalam menghadapi dugaan dari BN.

Seorang tokoh yang dilihat paling ketara potensinya adalah Nizar Jamaluddin yang pernah menjadi mangsa komplot beberapa wakil rakyat, bersama staf kerajaan negeri dan juga pihak polis.

Pengalaman beliau menghadapi krisis ini sangat membantu dalam menangani segala tipu helah daripada BN sanggup menggunakan apa sahaja cara untuk berkuasa.

Selain itu Anwar juga telah mencadangkan lebih banyak pilihanraya kecil, terutamanya untuk kes-kes wakil rakyat yang dipertikai integritinya.

Sebenarnya, pilihanraya kecil adalah strategi yang bagus untuk mengekalkan momentum sokongan rakyat. Sambil itu, barisan ADUN dan ahli parlimen juga akan dapat dibersihkan dari unsur rasuah, lompat parti dan ketidakcekapan.

Ini lebih kerap berlaku kepada PKR, di mana kebanyakan Ahli Parlimen dan ADUN adalah daripada kalangan yang tidak menyasarkan kemenangan dalam PRU 12 dan tidak bersedia memimpin negeri, apatah lagi negara.

Mereka juga mudah digoda dan diumpan oleh musuh politik. Contoh paling ketara: Jamaluddin Mohd Radzi dan Osman Jailu. Walaupun ianya adalah suatu perkara yang memerlukan perbelanjaan lebih, hasilnya Insya-Allah berbaloi.

Lagipun, Pakatan Rakyat tidak gunakan wang yang banyak untuk berkempen, semuanya hasil bantuan daripada rakyat dari derma-derma kilat pilihanraya yang selalu diadakan. Sekadar cukup untuk adakan ceramah, poster calon, dan membuat “pamphlet” untuk pilhan raya.

Bendera parti? Itu boleh dikitar semula dari pilihanraya kecil dan PRU12 yang sudah. Staf kempen? Jangan risau, semuanya sanggup keluarkan wang sendiri. Itu sahaja yang mampu Pakatan Rakyat lakukan untuk kempen.

Jadi, adakah wang rakyat terbazir? Tidak sama sekali. Sebenarnya pembaziran paling besar wang rakyat berlaku apabila begitu banyak projek mi segera, dan juga kawalan berlebihan polis semasa pilihanraya, sedangkan banyak lagi kes jenayah yang penting yang perlu diambil perhatian oleh polis.

Peristiwa 13 Mei 1969 akan berulang lagi, jika golongan-golongan rasis menguasai negara ini. Pastikan sokongan anda kepada demokrasi dan integriti negara berterusan, pasti kita akan selamat Insya-Allah.

1 comments:

topjeans January 26, 2010 at 12:13 AM  

alhamdullilah satu article yang menarik.

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP