Saturday, August 29, 2009

Kebebasan beragama dipijak oleh segelitir Orang Islam

Rukun negara telah tertulis, melalui sila pertama,kepercyaaan kepada Tuhan. Ertinya setiap rakyat negara ini perlu menghormati sila pertama landasan bernegara kita. Kita bebas menganut agama mana yang kita percaya, walaupun negara ini di istiharkan sebagai negara islam, namun agama lain bebas menganut kepercayaan masing-masing.

Islam mengajar kita untuk mengenali dan membuat baik dengan bangsa lain, sepertimana firman Allah SWT dalam surah Al-Hujarat, ayat 13:

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling mengenal."Dan surah Al-Kafirun, ayat 6: "Untuk kamu agama kamu, untuk aku agama aku". Maka budaya menerima kepelbagaian agama ini termaktub dalam kitab suci al-Quran."

"Kepada umat Islam, marilah sama-sama kita menghayati ajaran agama yang sebenar. Janganlah kita mencemari bulan Ramadhan al-Mubarak ini dengan tindakan dan perbuatan yang menghina orang lain.

Islam terhina kerana perbuatan sendiri, islam memulakan angkara, semut yang kecil pun akan bertindak balas kalau sarangnya di ganggu. Islam tidak mengajar untuk menhina agama lain, malah inti sari firman Tuhan di atas, islam mengajar kita saling kenal mengenal satu sama lain.

Di Indonesia, sebagai negara berpenduduk islam terbesar di dunia, gereja bersebelahan dengan masjid. Kalau hari jumaat perkarangan gereja dipenuhi kenderaan umat islam, kalau hari ahad atau sabtu, perkarangan masjid dipenuhi kenderaan umat penganut agama kristian, persepahaman terjadi sedemikian rupa.

Malangnya negara kita, segelintir rakyat yang berarak kepala lembu, terlalu menghina, kerana kita tahu bahawa lembu ada bintang yang di hormati orang yang beragama hindu. Bayangkan, jika orang bukan islam berarak dan membakar kita suci orang islam al'quran, apa yang orang islam boleh buat?, kerana orang islam yang memulakan menghina agama orang lain.

Kerajaan seharusnya bertindak kepada segelintir orang-orang ini, kerana perbuatan mereka telah melampau dan bukan mencerminkan agama islam itu sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP