Wednesday, August 19, 2009

Wajar kah 13 Mei 1969 berulang?

Akhir-akhir ini sifat kebiadapan kaum lain terhadap melayu dan bumiputra semakin ketara. Mereka mempertikaikan agama islam dan kedaulatan raja-raja melayu. Semangat tolak ansur semasa membentuk kemerdekaan daripada British tidak digunapakai lagi.

Terasa sangat bahawa akhir-akhir ini bahawa kaum melayu dan bumiputra bukan penduduk majoriti di negara ini. Kaum lain saban hari mengisi berita-berita baik berita portal maupun media arus perdana.

Kaum melayu dan bumiputra terasa tertutup oleh berita sensasi kaum-kaum ini, seolah-olah merekalah yang sangat perkasa, gagah, sementara itu kaum melayu dan bumiputra seolah-olah telah terbenam auranya.

Kenapa boleh berlaku demikian? apakah pemimpin kaum melayu dan bumiputra telah lemah atau masih dalam mimpi?

1 comments:

kelapa mawar August 20, 2009 at 7:13 AM  

Salam sdr awal dan akhir..

13 Mei tak perlu berulang...respons saya kepada tajuk post sdr kali ini..bersandarkan kepada beberapa pertimbangan waras yang perlu difikirkan oleh semua orang..

1. Pergaduhan kaum tidak menyelesaikan masalah keterancaman orang melayu.
2.Menggertak akan berlakunya 13 mei sudah tidak menakutkan orang bukan melayu..kerana mereka tahu orang melayu berpecah.
3.Krisis Ketuanan melayu bukan berpunca dari orang bukan melayu tetapi dari orang melayu sendiri yang bercakaran seperti kucing dgn anjing.
4.rasa memelihara keamanan negara bukan kerana didorong oleh perasaan kaum yg menebal, tetapi atas kesedaran dan rasa patriotisme yang lahir dari keikhlasan.

Ma kasih dengan post sdr ini.Wassalam semoga sdr sukses selalu.

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP