Sunday, August 16, 2009

Ramai bukan islam mahu jadi calon pas: suatu gimik politik bukan melayu

PAS merancang mengemukakan lebih ramai calon bukan Islam, khususnya anggota Kelab Penyokong PAS (KPP), dalam pilihanraya umum akan datang - perkembangan yang akan membuka dampak menarik di kalangan pengundi pelbagai kaum di negara ini.Setiausaha agungnya Datuk Mustafa Ali dilaporkan berkata, dengan pendekatan baru ini, dipercayai ramai bukan Islam akan bertanding atas tiket parti itu.
.
Akhbar rasmi PAS Harakahdaily melaporkan, kira-kira 20,000 orang Cina dan India yang bukan Islam menjadi ahli KPP di seluruh negara dan parti itu juga sedang menyemak perlembagaannya untuk membolehkan mereka menjadi ahli PAS.
.
Berucap ketika di seminar membahas ucapan dasar presiden parti peringkat Pulau Pinang hari ini, Mustafa berkata pada pilihan raya umum lalu perkara ini tidak diputuskan lagi walaupun ada permintaan bertubi-tubi daripada bukan Islam.
.
"Pada pilihan raya umum akan datang PAS bercadang membenarkan ahli KPP yang diamanahkan bertanding menggunakan lambang bulan purnama. Walaupun ia masih dalam perancangan, namun saya yakin ia akan menjadi kenyataan," beliau dipetik berkata ketika membentangkan kertas kerja 'Islam Pemimpin Perubahan' di Butterworth. Tahun lalu, seorang ahli KPP ingin bertanding atas tiket PAS di Johor tetapi gagal, sebaliknya setelah perundingan, anggota itu dibenarkan menggunakan lambang PKR.
.
Permintaan bukan Islam untuk menjadi calon PAS, kata Mustafa lagi, menunjukkan sokongan mereka terhadap parti itu ekoran rasa tidak percaya terhadap Umno dan BN. Bekas pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS itu juga dilaporkan berkata, melihatkan senario sedemkian, parti itu amat memerlukan ahli yang kreatif bagi menjulang imejnya menjelang pilihan raya umum ke-13. "PAS amat memerlukan ahli yang kreatif kerana sikap itu dapat menjulang nama PAS pada masa depan," tegasnya di depan kira-kira 100 peserta. Majlis itu dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Mohd Salleh Man, calon parti itu bagi pilihan raya kecil DUN Permatang Pasir
.
Ulasan
.
Bukan islam tak akan menang di kawasan islam tanpa sokongan islam. Selagi Pas dan Umno bertembong, sekali itu lah kaum bukan islam akan memperkuda kaum islam. Kerana sesama islam bertembong dan bergaduh, maka sekali itu lah kaum bukan islam berpesta. Bila kah pesta bukan islam ini berakhir? jawabnya apabila kaum islam tidak akan berbuat apa-apa lagi.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP