Friday, August 28, 2009

Sidang DUN Perak 2 September mungkin batal berpunca kepada kekalutan antara Sivakumar dan Datuk M Ganesan.

Sidang DUN Perak yang dijadualkan akan diadakan pada 2 September ini mungkin batal kerana kekalutan antara Sivakumar dan Datuk M. Ganesan.

Nizar Jamluddin bersama ADUN Pakatan yang lain mengitiraf Sivakumar masih speakar DUN Perak, sedangkan Datuk M. Ganesan yang dilantik pada 7 Mei adalah pilihan Mohd Zambry AbdulKadir.

Nizar beranggapan, sidang di bawah pokok yang diadakan adalah sah, kerana itu usul pengantungan Datuk Zambry dan beberapa orang lagi wakil rakyat BN adalah bagi Nizar masih sah.

2 September adalah menguji bagaimana pihak setiausaha Dewan DUN Perak mengendalikan sidang ini, kerana bagi Nizar dan kawan-kawan arahan setiausaha dewan semuanya terbatal, kerana sebelumnya jawatannya telah digantung oleh Sivakumar.

Berjaya kah sidang DUN Perak menurut jadual yang telah diedarkan? Jika berjaya, siapa kah speakar pada hari itu? Jika Datuk M.Ganesan, apakah Nizar dn kawan-kawan akan menghormnatinya, dan begitu juga sebaliknya, jika Sivakumar ada lah pasti Mohd Zambry dan kawan-kawan akan meminta bentara dewan mengusungnya keluar.

Jika perkara ini terjadi, mungkin kah persidangan DUN Perak akan hanya dihadiri oleh wakil rakyat BN dan 3 bebas yang pro BN?

Persidangan DUN Perak 2 September ini menarik untuk diikuti kerana kedua belah pihak masih menanggap masing-masing berkuasa.

Pergaduhan antara wakil rakyat BN dan Pakatan sukar untuk dibendung. Kalau pun berjaya dibendung, sudah tentunya persidangan tidak berjalan dengan lancar, kerana siapa sahaja jadi speaker akan menggantung atau mengusir keluar ahli dewan yang ingkar perintah speaker.

2 September kita akan menyaksikan persidangan DUN yang kecoh dan mungkin lebih teruk di banding persidangan 7 Mei yang lalu?.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP