Wednesday, March 3, 2010

Anwar Hilang Sudah Gagahnya

Kejadian terkini di mana para pemimpin PKR satu demi satu keluar PKR menggambarkan bahawa Anwar sudah hilang gagahnya. Jika semasa para pemimpin PKR membuat kritikan tajam terhadap kepimpinan PKR, Anwar mampu lagi berkata, bahawa memang dia tersilap pilih calon, kerana yang terpilih tidak tahan lasak dan cepat kecewa. Namun apabila para wakil rakyatnya keluar satu demi satu, Anwar menuding jari pada Najib dan Rosmah Mansor adalah puncanya.

Sejak bermulanya sodomy II pada 3-2-2010 yang lalu, Anwar kelihatan gelabah dan meracau. Anwar tidak dapat lagi mempergunakan pengalamannya sebagai TPM dan seorang yang pernah berkuasa pada masa dahulu. Anwar kehilangan rentak. Ibarat guru silat,langkahnya sudah sumbang. Di pentas politik dia tidak gagah lagi, kecuali di kalangan para penyokong baratnya, yang dikatakan berlatarbelakang gay.

Ketakutan Anwar untuk kehilangan jawatan ketua pembangkang dewan rakyat sudah terjawab. Lim kit Siang akan terus memberi laluan kepada mantan TPM itu. Selain itu Lim Kit Siang juga memberi gelaran kepada Anwar, sebagai Perdana Menteri menunggu. Teringat pada tahun 1990, semasa Lim Kit Siang berucap di auditorium Yayasan Sabah Kota Kinabalu, semepenan menyambut kemasukkan PBS ke dalam Barisan Alternatif, kerana PBS keluar daripada BN diambang pengundian. Pada masa itu, Lim Kit Siang juga memberi label kepada KULI sebagai Perdana Menteri menunggu, cuma masa itu ada tambahan, menunggu seminggu lagi, KULI akan dilantik sebagai Perdana Menteri menggantikan Dr Mahathir.

DAP dan PAS sebagai parti masih menyokong Anwar, namun tidak yang boleh memastikan, apa kah ahli atau simpatisan 2 parti ini masih menyokong Anwar? Presiden dan Timbalan Presiden PAS, Hadi Awang dan Nasharuddin,hingga kini masih membisu. Hassan Ali juga masih membisu, demikian juga Haron Din masih membisu. Kelompok yang terang-terangan menyokong Anwar adalah kelompok Erdogan yang diketuai oleh Hussam Musa (termasuk Nik Aziz) masih memberi sokongan kepada Anwar. Namun dalam politik semuanya boleh berlaku. Kita tidak meramalkan apa kah sokongan kepada Anwar ini dapat bertahan.

Sodomy II Anwar akan di sambung pada 25 Mac depan, lima hari kemudian sidang DUN Perak pula akan berlangsung. Nampaknya peristiwa yang perlu diikuti secara on-line terpaksa memilih, samada memilih sodomy II atau persidangan DUN Perak,kerana kedua-duanya dapat memberikan sensasi yang tidak terduga.

Yang jelas, jika melihat senerio semasa, Anwar kehilangan kegagahannya, apa kah dari segi politik, maupun auranya. Anwar sudah menjadi pemimpin masa lalu, bukan pemimpin masa depan. Fikir-fikirkan lah

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP