Tuesday, March 16, 2010

Firaun-Firaun Kecil Masih Menguasai Anwar: Zulkefli

Zulkefli mengulangi bahawa Anwar masih dikuasai firaun-firuan kecil dalam PKR. Anwar akan terpesong dan tersalah nasihat sekira-kiranya firaun-firaun kecil ini masih bertapak. Anwar akan senantiasa dihanyutkan oleh mereka. Demikian Zulkefli.

Sementara itu Zulkifli Noordin percaya sidang Dewan Rakyat yang bermula hsemalam akan mencetuskan satu perkara yang bakal meletupkan suasana politik negara.

Zulkefli yang dipecat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) baru-baru ini bagaimanapun tidak menjelaskan perkara tersebut sebaliknya meminta rakyat supaya tunggu dan lihat.

‘‘Saya percaya peringkat awal sidang kali ini akan berlaku satu perkara yang bakal meletupkan suasana politik negara. Apa dia? tunggu dan lihat.

‘‘Jangan ke mana-mana dan jangan betulkan antena telinga anda... apa yang bakal terjadi pasti akan menyebabkan anda semua memerlukan pampers (lampin),’’ katanya.

Beliau berkata demikian dalam entri terbaru blognya yang bertajuk Parlimen baru, politik baru di http://zul4kulim.blogspot.com/.

Zulkifli berkata, sidang Dewan Rakyat kali ini yang merupakan kali pertama beliau bertindak sebagai wakil rakyat Bebas akan dimanfaatkan sepenuhnya demi kepentingan Islam.

‘‘Insya-Allah saya akan memainkan peranan saya untuk mewakili suara umat Islam dan kepentingan Islam. Ini tidak bermakna saya akan mengetepikan kepentingan dan kebajikan rakyat bukan Islam.

‘‘Malahan berada dalam status wakil Bebas ini akan memberi ruang yang selesa untuk saya memainkan peranan lebih efektif dan berkesan untuk umat Islam dan institusi Islam khasnya dan kebajikan dan kepentingan rakyat umumnya,’’ kata beliau.

Dalam pada itu katanya, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim seharusnya mengosongkan kerusi Ketua Pembangkang dan menyerahkannya kepada Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Menurutnya, ini ekoran perletakan jawatan tiga Ahli Parlimen PKR iaitu Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, Tan Tee Beng, Mohsin Fadzli Samsuri dan juga pemecatannya yang menjadikan PKR kini hanya tinggal 26 kerusi sahaja.

Katanya, di pihak bukan kerajaan, DAP kini mendahului dengan 28 kerusi, Pas 23, satu kerusi Parti Sosialis Malaysia (PSM) melalui Micheal Jeyakumar Devaraj (Sungai Siput) dan tujuh Bebas.

‘‘Menurut konvensyen berparlimen yang diamal dan nilai-nilai demokrasi maka jawatan Ketua Pembangkang seharusnya dipegang oleh Kit Siang kerana DAP mempunyai kerusi terbanyak.

‘‘Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin tidak boleh mengiktiraf pakatan pembangkang kerana pakatan itu bukan sebuah badan berdaftar, ia sekadar kerjasama politik yang tidak mempunyai entiti perundangan, tidak seperti Barisan Nasional (BN) yang berdaftar,’’ katanya.

Mengulas lanjut, Zulkifli berkata, sekiranya beliau menjadi penasihat strategi dan politik Anwar, beliau akan menasihatkan Penasihat PKR itu untuk mengosongkan kerusi ketua pembangkang.

‘‘Saya cukup pasti kalau itu dilakukan, rakyat akan lebih menghormati Anwar kerana beliau akan dilihat tidak mementingkan jawatan dan bersikap menghormati nilai demokrasi yang dilaungkan PKR.

Zulkifli berkata, berdasarkan kedudukan jumlah kerusi parti bukan kerajaan, maka menurut Peraturan 2 Peraturan Mesyuarat Parlimen Malaysia dan berdasarkan prinsip amalan berparlimen sejagat serta nilai demokrasi yang diterima pakai, susunan kerusi sepatutnya kini berubah.

Menurutnya, semua ahli Parlimen DAP sepatutnya kini duduk di blok paling depan sebelah kiri Speaker, iaitu Blok I.

‘‘Kemudian diikuti oleh Ahli-Ahli Parlimen PKR, Pas dan PSM. Jadi saya nak tengok apakah susunan tersebut dilaksanakan oleh Tan Sri Speaker pada sidang Dewan Rakyat bermula hari ini.

‘‘Sekiranya tidak, kemungkinan akan ada usul peraturan mesyuarat dibawa untuk susunan kerusi dibuat mengikut apa yang saya sebut tadi,’’ katanya.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP