Monday, March 29, 2010

Selepas Bagan Pinang Kini Ulu Selangor: 1Malaysia Versus Middle Malaysia

Setelah Bagan Pinang, kini Ulu Selangor menjadi medan pertembungan antara 1Malaysia konsep Najib dan BN melawan Middle Malaysia konsep Lim Guan Eng dan Pakatan.

Jika melalui pilihanraya kecil (PRK) Bagan Pinang, Umno-Bn menang besar melalui calonnya Isa Samad. Walaupun Isa sebelum dicalonkan mewakili BN bagi PRK tersebut, terlalu ramai pemimpin UBN termasuk mantan perdana menteri Tun Mahathir tidak merestui pencalonan Isa, kerana dikatakan Isa adalah pemimpin yang mempunyai PEKONG.

Walaupun berbagai tohmahan terhadap Isa, namun bahagian Umno Teluk Kemang, di mana Isa adalah ketuanya, tidak berganjak, malah kalau calon lain diketengahkan bagi PRK Bagan Pinang, maka mereka akan melakukan boikot.

Kebenaran daripada bahagian Umno teluk Kemang ini memang benar, apabila keputusan PRK Bagan Pinang (oktober 2009) diumumkan, Isa bukan sahaja menang, akan tetapi memperoleh rekod tersendiri, yakni rekod mojiriti yang belum pernah dicapai oleh mana-mana calon UBN sebelum ini. Dalam keputusan tersebut Isa mendapat undi 8,013 berbading lawannya daripada Pas yang mendapat 2,578, Isa mendapat majoriti 5,435 undi.

Kemenangan UBN melalui PRK Bagan Pinang merupakan pengubat kepada kekalahan berturut-turut UBN kepada Pakatan (7-0) sebelum itu.

Melalui kemenangan Isa Samad dalam PRK Bagan Pinang, ramai para pemimpin UBN termasuk Najib memperakui, bahawa konsep 1Malaysia mula diterima oleh rakyat. Untuk rekod, jumlah pemilih Bagan Pinang adalah seramai 13,664 dengan pecahan 62.77% melayu, 10.96% cina, 20.74% india dan 5.54% kaum lain.

Namun baru kali ini melalui PRK Ulu Selangor akan teruji semula konsep 1Malaysia. Untuk rekod, para PRU-12 lalu, parlimen Ulu Selangor dimenangi oleh calon PKR Datuk Zainal Abidin Ahmad dengan mengalahkan Timbalan Presiden MIC G. Palanivel dengan kelebihan undi hanya 198. Untuk rekod juga semua ADUN Ulu Selangor dimenangi oleh UBN (2 Umno dan 1MCA).

Kawasan Parlimen Ulu Selangor mempunyai pengundi berdaftar seramai 63,593 orang dengan pecahan 53.9% melayu, 26.7% cina, 19% india dan 0.4% kaum lain.

Melihat kepada taburan pengundi ini, tidak jauh bezanya dengan DUN Bagan Pinang, Teluk Kemang Negeri Sembilan. Persamaanya selain kedua-dua kawasan tersebut kosong kerana penyandangnya meninggal dunia. Persamaan kedua, adalah kedua-dua kawasan tersebut adalah majoriti melayu.

Berasaskan trend pengundian di Bagan Pinang, seharusnya UBN tidak ada masalah merebut semula parlimen Ulu Selangor, namun kemenangan adalah terletak pada calon UBN yang akan dikemukakan nanti.

G. Palanivel adalah individu yang telah ditolak oleh rakyat Ulu Selangor. Kenapa ditolak? kawasan-kawasan DUN Ulu Selangor semuanya dimenangi oleh UBN. Sekiranya UBN yang ditolak, maka semua DUN juga akan kalah. Namun itu tidak berlaku, yang kalah adalah G.Palanivel.

Dikhuatirkan jika G.Palanivel di calonkan semula sepertimana kemahuan Presdien MIC Samy Vellu, kemungkinan besar dia ditolak lagi.

Jika G. Palanivel ditolak,maka akan membawa kepada konsep penerimaan 1Malaysia. Kalau G. Palanivel kalah apakah konsep 1Malaysia juga ditolak? atau kah hanya G.Palanivel.

Demi memudahkan analisis dan persepsi serta untuk mendapatkan memontum, adalah lebih baik mengemukakan calon lain, bukannya G.Palanivel yang telah ditolak. Fikir-fikirkan lah

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP