Wednesday, March 24, 2010

Perletakan Jawatan ADUN Titi Tinggi Perlis Ada Hubungan Dengan MB: Mantan Ketua Penerangan Umno Perlis

Jika Datuk Seri Sahidan Kassim dapat meneruskan sebagai MB selepas PRU-12 Mac 2008, kemungkinan krisis seperti perletakan jawatan ADUN Titi Tinggi daripada MCA Yip Sun Onn tidak berlaku.

Sebagai catitan Sahidan selepas sahaja keputusan PRU-12 diumumkan, mantan menteri besar itu telah mendapat tauliah daripada Presiden Umno masa itu Tun Abdullah Badawi untuk dilantik sebagai menteri besar.

Namun atas permainan beberapa ADUN, Shaidan kononnya hanya disokong oleh 6 ADUN BN, manakalah MD Isa Sabu kononnya disokong oleh 9 ADUN lagi.

Atas kelemahan Tun Abdullah ketika itu, maka walaupun Sahidan yang juga ketua Perhubungan Umno Perlis masa itu, di mana secara tradisi, jika selepas sesuatu pilihanraya, jika kepimpinnya masih diterima dan menang besar, maka ketua perhubungan Umno itu akan dilantik sebagai Menteri Besar.

Namun, bagi Perlis (juga di Terengganu) Ketua Perhubungan Umno diketepikan, malahan yang paling malang, di Perlis, Md Isa Sabu pada masa itu hanya menjawat sebagai Naib Ketua Bahagian Umno.

Semalam Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Titi Tinggi dari MCA, Yip Sun Onn telah menghantar surat peletakan jawatannya kepada Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Yazid Mat semalam. Yip berkata peletakannya itu adalah serta merta.

"Dalam suratnya, Yip berkata beliau bertindak demikian kerana tidak puas hati dengan pucuk pimpinan MCA pusat," katanya.

Akhbar berbahasa Cina sebelum ini melaporkan yang Yip tidak berpuas hati apabila beliau digugur daripada menjadi exco negeri baru-baru ini.

Yip merupakan exco tunggal MCA dalam kerajaan negeri - memegang portfolio perumahan dan kerajaan tempatan - dan satu-satunya exco yang digugur pada 19 Mac lalu.

Tempatnya digantikan oleh ADUN Indera Kayangan, Dr Por Choo Cho. Beliau juga merupakan setiausaha MCA Perlis.

Mengulas lanjut, Yazid berkata kedudukan Yip belum diputuskan lagi "dan masih dalam pertimbangan saya".

"Kita minta beliau bertenang dan memikirnya semula (keputusannya itu)," tambahnya.

Ditanya mengenai kemungkinan diadakan pilihan raya kecil di DUN Titi Tinggi, Yazid berkata: "Saya tak tahu kata apa, terserahlah kepada SPR (Suruhanjaya Pilihanraya). SPR yang akan tentukan," katanya

Sementara itu, Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Md Isa Sabu, mengesahkan perkara itu.

Bagaimanapun, Md Isa berkata pihaknya sedang merayu Yip untuk menarik balik hasratnya itu dan yakin pilihan raya kecil tidak perlu diadakan.

Juga dipahamkan speaker DUN Perlis Yazid Mat tidak akan menghantar surat perletakan jawatan Yip itu.

Sementara itu SPR mengatakan walaupun Yip telah menghantar surat perletakan jawatan, YIP boleh menarik balik surat tersebut atau meneruskannya kerana itu haknya.

Persiden MCA Ong Tee Kiat semasa mengulas perletakan jawatan YIP itu, beliau tidak tahu menahu puncanya, kerana beliau tidak pernah diberitahu oleh Yip sendiri.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP