Tuesday, March 2, 2010

Apapun Dolak Dalik Anwar: Faktor Pelukan Mesra lah Punca Pemimpin PKR Keluar Parti

Petiakan "Speaking to reporters about speculation that ten MPs and state assemblymen were preparing to quit Datuk Seri Anwar Ibrahim’s party, he said it was “maybe more.” “Yes (there will be those who are leaving)...take away the socialist group, take away the NGO group, take away the cronies...you can count for yourself and you will get the answer,”-Former PKR secretary-general Datuk Salehuddin Hashim.

Akhirnya Anwar mengaku juga, bahawa dia tersalah pilih pemimpin untuk bertanding dalam PRU-12 lalu.Anwar tersalah pilih kah? atau para pemimpin itu merasakan ada double standard dalam parti? Mantan Setiausaha Agong, Datuk Salehuddin Hashim mengatakan bahawa amalan PELUKAN MESRA ada lah satu faktor kenapa ramai pemimpin parti keluar PKR.

Kejadian pelik berlaku dalam PKR, sementara Anwar dan Wan Azizah merayakan kemasukkan Kalakau, Untol pemimpin yang telah di tong sampahkan oleh penduduk kawasannya sendiri, ramai pula pemimpin PKR yang meninggalkan parti itu. Mengikut mantan Setiausaha Agung PKR, Datuk Salehuddin Hashim "MPs and state assemblymen were preparing to quit Datuk Seri Anwar Ibrahim’s party, he said it was “maybe more.”. Barangkali inilah akibat dari kemasukan "spade" dalam PKR, belum dapat dipastikan.

Selain faktor pelukan mesra, faktor DAP juga menyumbang kepada para pemimpin ini meninggalkan parti. Para pemimpin yang keluar ini telah jemu dengan tindak tanduk Anwar dan para pemimpin atasan PKR yang terlalu tunduk kepada DAP, terutama kepada Lim Guan Eng. Lim Guan Eng yang suatu masa dahulu adalah politikus ingusan bagai Anwar, kini ketua menteri Pulau Pinang itu, telah menjadi seperti maha guru Anwar dalam politik. Sifat Guan Eng yang diktator, chauvinis dan berotak komunis, seolah-olah dipersetujui sangat oleh Anwar dan juga Syed Husien Ali. Atas sebab itu, apabila kaum melayu ditindas oleh Guan Eng, Anwar memutar pula fakta dan berkata, bahawa Melayu Pulau Pinang telah lama tertindas di bawah pemerintahan parti Gerakan.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP