Wednesday, March 17, 2010

Landasan Untuk Ong Ka Ting Kembali Telah Beres

Bekas presiden MCA Tan Sri Ong Ka Ting yang memutuskan untuk kembali semula mendapatkan jawatan itu yang beliau telah lepaskan, merupakan pertama kali dilakukan dalam sejarah politik Malaysia.

Malah ini bukan sesuatu yang tidak dijangkakan, keputusan beliau untuk bertanding pada pemilihan presiden 28 Mac ini, telah menimbulkan sedikit perhatian di kalangan penganalisis politik serta anggota parti.

"Belum ada orang berbuat demikian sebelum ini, adalah menarik melihat sama ada beliau akan menang atau sebaliknya. Hasrat beliau mungkin ikhlas tetapi perwakilan parti telah berpecah.

"Sesetengah perwakilan muak dengan krisis sekarang mungkin mahu beliau kembali semula tetapi sesetengah mereka dalam parti tidak mahu melihat beliau kembali semula," kata seorang penganalisis politik.

Sesetengah anggota veteran parti percaya bahawa Ka Ting masih mempunyai kelebihan sama ada untuk pertandingan dua penjuru atau tiga penjuru kerana anggota parti dipercayai telah muak dengan perbalahan dalaman.

"Tidak banyak mengenai kepimpinan Ka Ting. Orang hanya bertambah muak. Sesiapa pun boleh masuk untuk mengstabilkan parti, para ahli gembira untuk meletakkan beliau," kata seorang pemimpin veteran yang enggan namanya disebut.

Pemerhati dalaman politik juga percaya bahawa sesetengah penyokong Ka Ting yang sebelum ini dikenali sebagai "Pasukan Ketiga" dalam parti yang mengandungi sesetengah anggota veteran serta mereka yang dikaitkan dengan mana-mana puak sebelum ini -- telah menyediakan landasan untuk beliau kembali semula.

"Ia tidak berlaku dengan begitu sahaja. Jika anda buat analisis dengan teliti, anda akan tahu ia dilakukan langkah demi langkah. Pertama dengan berjayanya memaksa untuk mengadakan pemilihan baru. Kemudian mengadakan kempen meminta Ka Ting kembali semula sebelum beliau mengumumkan pencalonannya," kata beliau.

Bagaimanpun, katanya, ia lebih menarik melihat bagaimana Ka Ting merapatkan pasukan yang berbeza dalam parti pada pemilihan ini kerana masih terdapat jumlah anggota parti yang besar menentang beliau dan abangnya bekas setiausaha agung MCA Datuk Seri Ong Ka Chuan.

"Malah jika anda mengadakan formula tidak ada pertandingan, ia masih belum mampu menyatukan parti tersebut," kata pemerhati dalaman politik.

Tetapi bagi pemimpin akar umbi lain, bukan sama ada Ka Ting boleh menang atau sebaliknya tetapi lebih kepada berapa banyak undi yang diperoleh.

"Jika beliau tidak boleh menang dengan majoriti yang banyak, beliau mendapati sukar untuknya kembali semula, terutamanya beliau memainkan imej seorang penyelamat dan penyatu dalam parti," katanya.

Pada pemilihan parti lepas, Ka Ting adalah antara pemimpin yang menyokong Ong Tee Keat untuk bertanding bagi jawatan presiden menentang bekas naib presiden Datuk Chua Jui Meng.

Kini perhatian kepada bekas timbalan presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek kerana beliau dijangka mengumumkan jawatan yang akan ditandingi Jumaat ini.

Oleh kerana lebih 50 daripada 198 bahagian telah menggesa agar Ka Ting kembali kepada kepimpinan parti, hanya tunggu dan lihat sama ada Dr Chua akan menyertai pertandingan itu. Jika beliau menyertainya, dan ini adalah pertandingan tiga penjuru, yang berkemungkinan akan memecahkan parti menjadi tiga kumpulan.

Sabtu lepas, Ka Ting membayangkan bahawa beliau akan menyertai pertandingan itu apabila beliau berkata beliau tidak lari daripada tanggungjawab itu jika beliau boleh membantu parti tetapi kedua-dua Tee Keat dan Dr Chua tidak menafikan bahawa Ka Ting akan kembali semula.

Pada hakikatnya, Dr Chua juga mengkritik bekas presiden itu kerana tidak dapat berbuat apa-apa apabila parti itu dalam krisis dan mempersoalkan keperluan Ka Ting kembali semula.

Hari pencalonan untuk pemilihan itu ditetapkan pada Isnin ini.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP