Friday, October 23, 2009

Kematian Teoh Beng Hock: Di Sebalik Kegagalan Pathlogist Negara Menemukan Punca Sebenar Kematian Beng Hock

Postmortem dilakukan ke atas mayat TBH tempat jam 12 tengah hari 17 julai. Postmortem di lakukan oleh pakar pathologi Hospital Tunku Ampuan, Klang Dr Khariurl Azman Ibrahim dan Dr Prashant Samkembar dari Pusat Pathologi Universiti Malaya. Postmortem dijalankan bersama, dengan demikian penemuan juga hampir sama. Hasil postmortem telah pun didengar melalui inkues ini sebelum ditangguhkan semalam.

Hasil postmortem ke dua-dua pakar tersebut berpendapat sama, bahwa kematian TBH berpunca daripada jatuh dari tempat tinggi. Malah melalui postmortem itu juga dapat dirumuskan bahawa TBH semasa sampai ke impak masih dalam keadaan sedar. Sebab-sebab kesimpulan ini telah diuraikan secara biologi dan taksonomi.

Hasil postmortem juga telah mengabaikan kemungkinan terjadi pembunuhan (homocide) kerana tiada tanda-tanda kecederaan dan pergelutan dijumpai pada mayat TBH.

Melalui postmortem juga ditemukan, bahawa darah yang biasanya akan mengalir keluar daripada badan, apakah melalui telenga, mulut atau hidung sepertimana biasa terjadi pada mangsa jatuh dari bangunan tinggi atau kemalangan dengan impak yang kuat, tidak berlaku pada mayat TBH, sebaliknya darah mengumpal dalam rongga dada dan otak. Penemuan ini seolah-olah kulit telinga, kepala maupun hidung TBH terlalu liat, sehingga darah sepatutnya keluar semasa impak, tidak berlaku.

Jarang kita jumpai pada mayat-mayat yang dihantar untuk postmortem akibat kemalangan ngeri darah tidak memercik keluar, biasanya darah akan memercik. Namun kebiasaan ini tidak dijumpai pada mayat TBH.

Pihak pakar pathologi tidak menganalisis ada kemungkinankah bahan bius ada terdapat dalam jasad TBH. Ada kemungkinan kah TBH dibius kemudian dicampakkan. Bius yang berlebihan boleh mengakibatkan pam jantung menjadi lambat, kerana itu peredaran darah juga semakin lambat. Pada keadaan seseorang hampir mati lalu dicampakkan, kemungkinan darah tidak akan mercik,kerana peredaran darah telah hampir berhenti, kerana itu tendensi menembus rongga-rongga hidup, telinga maupun tempurung kepala tidak akan terjadi.

Jika teori ini ada kebenarannya, maka ada kemungkinan TBH mati bukan kerana sucide akan tetapi homocide. Melalui inkues ini, sebaiknya Gobind Singh Deo sebagai peguam keluarga TBH perlu memanggil semula pakar pathologi untuk bertanyakan perkara ini.

Jangan lupa tujuan inkues TBH ini adalah untuk merungkai sebab-sebab kematiannya, apakah kematian TBH disebabkan ada unsur sucide, homocide atau pun kemalangan.

Para saksi diperlukan untuk merungkai kejadian-kejadian yang berlaku sebelum TBH ditemukan mati. Melalui keterangan-keterangan ini lah koronor akan memilih penyebab kematian TBH apakah unsur sucide, homocide atau kemalangan.

Koronor dan Gobind Singh Deo perlu memanggil semula pakar-pakar pathologi tersebut untuk memberi pandangan kedua.

Dalam perkembangan lain pakar pathologist Thailand ada membayangkan bahwa TBH mati dibunuh. Beliau yakin 80% TBH dibunuh. Kesimpulan pakar Thailand ini melalui analisis gambar dan laporan 2 pakar pathlogist Malaysia sebelumnya.

TBH dipercayaai dicekik terlebih dahulu dan duburnya dijolok dengan menggunakan benda tumpul, sebelum TBH yang tidak bernyawa itu ditolak jatuh. Mayat TBH dijumpai di luar Tingkat 5 Plaza Masalam pada 16 Julai 2009 kira-kira pukul 2 petang.

Inkues kematian TBH masih dalam persidangan.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP