Monday, October 26, 2009

NIzar News: Dermawan Sabah Dihargai: Raya Erom Dapat Datuk

KOTA KINABALU, 24 Okt (Bernama) -- Pengerusi Yayasan Kebajikan Suria (YKS) Datuk Raya Erom, yang dinobatkan sebagai Wira Dermawan oleh Majalah Forbes Asia awal tahun ini, menerima darjah kebesaran Panglima Gemilang Darjah Kinabalu (PGDK) yang membawa gelaran "Datuk" Sabtu.

Anugerah itu disampaikan oleh Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Ahmadshah Abdullah, sempena sambutan ulang tahun ke-63 beliau di Istana Negeri di sini.

Menerusi YKS yang merupakan sebuah institusi kebajikan, Raya selaku sukarelawan, dermawan dan aktivis kebajikan, telah banyak membantu golongan kurang bernasib baik dari seluruh negeri ini.

Beliau juga terlibat dalam pelbagai aktiviti kebajikan dan kesukarelawanan, sehinggakan dipilih sebagai penerima beberapa anugerah, termasuk Anugerah Tokoh Sukarelawan Kebajikan Wanita (Tahun 2003), Anugerah Khas Tokoh Belia Wanita (Tahun 2003) dan Anugerah Maulidur Rasul (Tahun 2002).

Selain menjadi Pengerusi YKS, beliau juga menjadi Penaung Persatuan Kecergasan dan Pembangunan Orang Tua Kota Kinabalu (Persatuan KOAT) dan mantan anggota Badan Amal dan Kebajikan Isteri Wakil-wakil Rakyat Sabah (Bakisa).

Raya mendirikan rumahtangga dengan bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Salleh Tun Said Keruak, dan pasangan itu mempunyai empat cahaya mata -- Mohd Syarulnizam, Syazeera, Mohd Hafeez dan Syeera.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP