Friday, October 23, 2009

Nizar Ada Peluang Dapat Semula Jawatan MB: SPR Dicabar

Sivakumar yang mengisthirkan 3 DUN kosong pada 3 Februari mendapat kebenaran mahkamah mencabar SPR kerana tidak mengadakan PRK bagi 3 DUN yakni Beharang yang diwakili Jamaludin Mohd Radzi-PKR, Cangkat Jering- Mohd Osman Jailu-PKR dan Jelapang- Hee Yit Fong-Dap.

Tiga DUN ini mengisthirkan diri mereka keluar dari parti masing-masing dan menjadi DUN Bebas pro BN. Ekoran sokongan mereka kepada BN, maka Nizar kehilangan majoriti dan terpaksa mengosongkan jawatan MB pada 5 Februari.

Namun Nizar kemudian bertukar fikiran dan tidak mahu mengosongkan jawatan MB walaupun tiada sokongan DUN, kerana menurutnya beliau belum kehilangan sokongan melalui undian dalam persindangan DUN Perak.

Sebutan kes cabar mencabar antara Nizar dan Zambry masih kes mahkamah dan akan disebut semula pada 5 November depan.

Ekoran pertukaran parti 3 DUN ini, maka krisis melanda Perak, sehinggakan sidang DUN Perak menjadi kecoh dan gaduh.

Nizar hingga kini telah 2 kali mengadakan sidang DUN, yang pertama sidang DUN bawah Pokok dan kedua sidang DUN Hotel Heritage.

Sementara itu Zambry telah mengadakan sidang DUN pada Mei lepas, di mana kekecohan terjadi, sehinggakan Sivakumar terpaksa diusung keluar kerana enggan meninggalkan kerusi speaker, walaupun Sivakumar telah diluncutkan jawatan,kerana tidak dipilih oleh majoriti. Pada sidang DUN tersebut, R.Ganesan dipilih sebagai speaker DUN yang baru.

Pada 28 oktober ini sidang DUN Perak akan diadakan.

0 comments:

Popular Posts

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP